Hoppa till huvudinnehåll

Tre kollegor från Beroendecentrum antar utmaningen i världens längsta amatörrally

Diarienummer
AKTNR 11716-24388
Lóránd, Steffi och István, med två motorcyklar och en bil, bildar team Stockholms oBeroende MotorPsyklister i världens längst amatörrally Budapest - Bamako
Detta äventyr sträcker sig över 17 dagar med 14 etapper och en total distans på 8235 km. Den 31 januari står de på startlinjen med förhoppning om målgång den16 februari. RSIF bjuder in dem, när de kommit hem, slickat sina sår och vilat upp sig, till en kväll där de får visa sina bilder och berätta om sitt stora äventyr. Vi önskar dem lycka till och följer med på äventyret via instagram. Länkar finns längst ner.
Här kan du läsa vad István skrivit om deras rallyutmaning. 

Budapest-Bamako Rallyt Budapest-Bamako, även kallad "Fattigmans-Dakar-rally" körs sedan 2005, 10 år i rad årligen, nu vartannat år. https://en.wikipedia.org/wiki/Budapest-Bamako.

Det har bl.a. välgörenhetssyfte, de som vill kan lämna kvar fordonet som säljs och pengarna går till något projekt, i år tror jag utbildning, vattenrening i Senegal och trädplantering i Sierra Leone tidigare var det allt från sjukhusbygge till brunn-borrning. Lóránd kommer att göra så, lämnar bilen och flyger hem. Steffi och jag ska donera pengar, vill vända efter målgången och köra tillbaka till Marocko och köra hem motorcyklarna därifrån på släp (det blir fortsatt vinter här).

De riktiga hårdingar kör veteraner, funderat över att köra min veteran-Jawa men vågar inte riktigt göra det. Det finns en kategori "We love ócskavas" där "ócskavas" är skrot på ungerska där man inte får köra fordon yngre än 25 år. Tidigare hjältar har kört i den kategorin uttjänt ambulans, fungerande brandbil, ledbuss, veteranlastbil, det mest extrema var en lite lätt ombyggd trappa som man tidigare kört till flygplan som parkerats längre bort från gaten på Budapest flygplats.

Jag har längtat efter att köra rallyt sedan starten. Det behåller ursprungliga andan från Paris-Dakar när Thierry Sabine rekryterade några då utanför tävlingssäsongen uttråkade tävlingsförare som körde alla möjliga skrot genom öknen. Låg budget, minimal assistans, riktigt äventyr. Vi har kört MC i några år, t.o.m. kollegan som nu kör bilen, vi letade efter större utmaning och nu är det moget till att vi deltar i rallyt. Den största utmaningen JUST NU är det tekniska och det logistiska. Steffi har just fått hem större tank, det ska monteras under helgen. Jag har köpt komradio och en special GPS är på väg, de ska monteras och kopplas. Motorcyklar ska gås igenom, servas, reservdel inhandlas och packas. Vi måste sköta packningen på så sätt att vilket fordon som helst kan lägga av nånstans på vägen och resten måste kunna ta sig vidare. Precis beställt en egenkonstruerad MC-bärgningsadapter till dragkrok. Packar en del frystorkad mat, campingkök, tält, sovsäck. Har redan kört kortare sträckor med motorcyklarna för att testa dem. Så det tråkiga.

Det roliga är att man måste ha kondition för att kunna köra 1000 mil fram och sen nästan lika mycket tillbaka. På asfalt är det också belastande men många gånger större belastning är det på stigar, grusvägar och genom öknen och savannen, så det kräver fysisk kondition också. Det uppnår jag genom att träna (gym eller köra minst en 40-minuters pass hemma med hantlar och vikter) minst 3 gånger/vecka.

Organisatörerna skickat en lista med möjliga risker, den var riktigt lång från ormbett till kidnappning, och det avslutades med att de nämnda riskerna har inträffat minst en gång tidigare. Det är förstås kidnappningen som låter den mest skrämmande, därefter en allvarlig olycka. Har redan skadat foten vid en tidigare MC-resa genom Nepal, det är inte roligt att köra med skada, för att inte tala om hur tråkigt det är att bli tvungen att ge upp.

Det bästa är bilder att ta hem. Lite i kameran och på Instagram (än så länge 3 bilder, #stockholmsoberoende) men många inbrända i hjärnan. Sådana har jag från Marocko, Nepal, Peru, Karpaterna, började köra långresor 1986.

Länkar:

Instgram-kontot ovan http://www.budapestbamako.org/

Hela rallyts hemsida http://www.budapestbamako.org/home-en-3/route/

Rutten http://www.budapestbamako.org/home-en-3/teams/

Teams:  vi låååååång nere, kategori touring, Stockholms oBeroende MotorPsyklister, 3 fordon.

2019-10-31